پایگاه اطلاع رسانی مسجد جامع خاتم النّبیین (ص)

مسجد جامع خاتم النّبیین (ص) خادم آباد شهریار

مسجد جامع خاتم النّبیین (ص) خادم آباد شهریار
 مسجد جامع خاتم النبیین ص خادم آباد شهریار
یا مولای یا صاحب الزمان (عج) * اللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّهِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَ عَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَهِ وَ فی کُلِّ ساعَهٍ وَلِیّاً وَ حافِظاً وَ قائِدا ‏وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَک َطَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً ***** (یا مولای یا صاحب الزمان عج) ***** اِلهى عَظُمَ الْبَلاَّءُ وَبَرِحَ الْخَفاَّءُ وَانْکَشَفَ الْغِطاَّءُ وَانْقَطَعَ الرَّجاَّءُ وَضاقَتِ الاْرْضُ وَمُنِعَتِ السَّماَّءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَاِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَالرَّخاَّءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمَّدٍ اُولِى الاْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَعَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَانْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرینَ ***** (یا مولای یا صاحب الزمان عج)***** احادیث از لسان پاک امام زمان عج : نفع بردن از من در زمان غيبتم مانند نفع بردن از خورشيد هنگام پنهان شدنش در پشت ابرهاست و همانا من ايمني بخش اهل زمين هستم، همچنانکه ستارگان ايمني بخش اهل آسمانند. بحارالأنوار، ج 53، ص 181 ------ من ذخيره خدا در روي زمين و انتقام گيرنده از دشمنان او هستم. تفسير نورالثقلين، ج 2، ص 392 ------ ملعون است، ملعون است کسي که نماز مغربش را به تأخير بيندازد، تا زماني که ستارگان آسمان پديدار شوند. بحارالأنوار، ج 52، ص 15 ------ هيچ چيز مانند نماز بيني شيطان را به خاک نمي‌مالد، پس نماز بگزار و بيني شيطان را به خاک بمال. بحارالأنوار، ج 53، ص 182 ------- هر يک از پدرانم بيعت يکي از طاغوت‌هاي زمان به گردنشان بود، ولي من در حالي قيام خواهم کرد که بيعت هيچ طاغوتي به گردنم نباشد. بحارالأنوار، ج 53، ص 181 ------ من آخرين جانشين پيامبر هستم، و به وسيله من است که خداوند بلا را از خاندان و شيعيانم دور مي‌سازد. بحارالأنوار، ج 52، ص 30 ------ هر کس در اجراي اوامر خداوند کوشا باشد، خدا نيز وي را در دستيابي به حاجتش ياري مي‌کند. بحارالأنوار، ج 51، ص 331 ------ سنت تخلف‌ناپذير خداوند بر اين است که حق را به فرجام برساند و باطل را نابود کند، و او بر آنچه بيان نمودم گواه است. بحارالأنوار، ج 53، ص 193 ------ براي زود فرارسيدن فرج (و ظهور ما) زياد دعا کنيد، که آن همان فرج و گشايش شماست. کمال‌الدين للصدوق، ج 2، ص 485 ------ اگر خواستار رشد و کمال معنوي باشي هدايت مي‌شوي، و اگر طلب کني مي‌يابي. بحارالأنوار، ج 51، ص 339 ------ ما در رعايت حال شما کوتاهي نمي‌کنيم و ياد شما را از خاطر نبرده‌ايم، که اگر جز اين بود گرفتاري‌ها به شما روي مي‌آورد و دشمنان شما را ريشه کن مي‌کردند. پس از خدا بترسيد و ما را پشتيباني کنيد. بحارالأنوار، ج 53، ص 175 ------ و اما در پيشامدها و مسايل جديد به راويان حديث ما مراجعه کنيد، زيرا که آنان حجت من بر شما هستند و من حجت خدا بر آنان هستم. بحارالأنوار، ج 53، ص 181 ------ اگر از خداوند (صاحب عزت و جلال) طلب آمرزش کني، خداوند تو را مي‌آمرزد. بحارالأنوار، ج 51، ص 329 ------ همانا خدايتعالي مردم را بيهوده نيافريده و بدون تکليف و جزا رهايشان نکرده است.الغيبة للشيخ الطوسي، ص 174 ------ خداوندا! وعده‌اي را که به من داداه‌اي، برآورده کن و امر قيام مرا تمام فرما. قدم‌هايم را ثابت بدار و در سايه قيام من، جهان را پر از عدل و داد کن. بحارالأنوار، ج 51، ص 13 ------ شهادت مي‌دهم که معبودي جز خداي يکتا نيست و ملائکه آسمان و صاحبان علم نيز شهادت مي‌دهند، آن خدايي که به عدل و داد قيام مي‌کند، نيست خدايي جز او که مقتدر و حکيم مي‌باشد، و همانا دين نزد خدا اسلام است. بحارالأنوار، ج 51، ص 16 ------ ايمان خداوند عزوجل و بندگانش قرابت و خويشاوندي نيست، و هر کس که مرا انکار کند از من نيست. الغيبة للشيخ الطوسي، ص 176 ------ شيعيان ما هنگامي به فرجام نيک و زيباي خداوند مي‌رسند که از گناهاني که نهي شده‌اند، احتراز نمايند. بحارالأنوار، ج 53، ص 177 ------ کفايت در کارها و عنايت و سرپرستي در همه امور را تنها از خدايتعالي خواهانم. بحارالأنوار، ج 25، ص 183 ------ قلب‌هاي ما جايگاه مشيت الهي است، پس هرگاه او بخواهد ما هم مي‌خواهيم. بحارالأنوار، ج 52، ص 51 ------ اگر نبود که ما دوستار صلاح شما هستيم و به شما لطف و مرحمت داريم، همانا به شما توجه و التفات نمي‌کرديم. بحارالأنوار، ج 53، ص 179 ------- من مهدي هستم، منم قيام گر زمان، منم آنکه زمين را آکنده از عدل مي‌سازد، آنچنان که از ستم پر شده بود. بحارالأنوار، ج 52، ص 2 ------ ستمکاران پنداشتند که حجت خدا نابود شدني است، در حالي که اگر به ما اجازه سخن گفتن داده مي‌شد، شک و ترديد از ميان برداشته مي‌شد. بحارالأنوار، ج 51، ص 4 ------ من صاحب حقم ... علامت ظهورم زياد شدن آشوب‌ها و فتنه‌هاست. بحارالأنوار، ج 51، ص 320 ------ علم و دانش ما به خبرهاي شما احاطه دارد و چيزي از اخبار شما بر ما پوشيده نمي‌ماند. بحارالأنوار، ج 53، ص 175 ------- دين از آن محمد(ص) و عدايت از آن علي اميرالمؤمنين(ع ) است، زيرا عدالت مال اوست و در نسل او مي‌ماند تا روز قيامت. بحارالأنوار، ج 53، ص 160 ------ کسي که نسبت به ما ظلم ورزد، از جمله ستمکاراني است که مشمول لعنت خدا است، چراکه خدا فرموده است: " آگاه باشيد که لعنت خدا بر ستمکاران است ."بحارالأنوار، ج 53، ص 182 ------ سجده شکر از لازم‌ترين و واجب‌ترين مستحبات است. بحارالأنوار، ج 53، ص 161 ------ هرگاه خداوند به ما اجازه دهند که سخن بگوييم، حق ظاهر خواهد شد و باطل سست و ضعيف شده و از ميان شما خواهد رفت. بحارالأنوار، ج 25، ص 183 ------ زمان ظهور و فرج ما با خداست، و تعيين کنندگان وقت ظهور، دروغگويانند. بحارالأنوار، ج 53، ص 181 ------ از خدا بترسيد و تسليم ما شويد و کارها را به ما واگذاريد، برماست که شما را از سرچشمه سيراب برگردانيم، چنان که بردن شما به سرچشمه از ما بود، در پي کشف آنچه از شما پوشيده شده نرويد و مقصد خود را با دوستي ما بر اساس راهي که روشن است به طرف ما قرار دهيد. بحارالأنوار، ج 53، ص 179 ------- ظهوري نيست مگر به اجازه خداوند متعال، و آن هم پس از زمان طولاني و قساوت دل‌ها و فراگير شدن زمين از جور و ستم. الإحتجاج للطبرسي، ج 2، ص 478 ------ آگاه باشيد به زودي کساني ادعاي مشاهده مرا خواهند کرد. آگاه باشيد هر کس قبل از "خروج سفياني" و شنيدن صداي آسماني، ادعاي مشاهده مرا کند دروغگو و افترا زننده است حرکت و نيرويي جز به خداي بزرگ نيست. الإحتجاج للطبرسي، ج 2، ص 478 ------ اگر شيعيان ما - که خداوند آن‌ها را به طاعت و بندگي خويش موفق بدارد - در وفاي به عهد و پيمان الهي اتحاد و اتفاق مي‌داشتند و عهد و پيمان را محترم مي‌شمردند، سعادت ديدار ما به تأخير نمي‌افتاد و زودتر به سعادت ديدار ما نائل مي‌شدند. الإحتجاج للطبرسي، ج 2، ص 499 ------ فضيلت دعا و تسبيح بعد از نمازهاي واجب در مقايسه با دعا و تسبيح پس از نمازهاي مستحبي، مانند فضيلت واجبات بر مستحبات است. الإحتجاج للطبرسي، ج 2، ص 487 ------ سجده بر قبر جايز نيست. الإحتجاج للطبرسي، ج 2، ص 490 ------ وجود من براي اهل زمين سبب امان و آسايش است، همچنان که ستارگان سبب امان اهل آسمانند. بحارالأنوار، ج 78، ص380 ------ زمين خالي از محبت خدا نيست، يا آشکار است و يا نهان. کمال‌الدين للصدوق، ج 2، ص 511 ------ هرگاه علم و نشانه‌اي پنهان شود، علم ديگري آشکار گردد، و هر زمان که ستاره‌اي افول کند، ستاره‌اي ديگر طلوع نمايد. بحارالأنوار، ج 53، ص 185 ------ بار الها! توفيق بندگي و دوري از گناه و نيت پاک و شناخت حرام را به ما عطا فرما، و با هدايت و استقامت در راهت گراميمان بدار. المصباح للکفعمي، ص 281
مسجد جامع خاتم النّبیین (ص) خادم آباد شهریار
شماره حساب جهت کمک های مردمی
تبلیغات ویزه
تبلیغات ویزه مسجدی ها دوربین مدار بسته دزدگیر اماکن سیمابان پارس داربست چگینی

تولد و دوران کودکی

پروفسور سیدمحمود حسابی، از برجسته گان علم و فرهنگ معاصر و بنیان گذار فیزیک نوین ایران، در پنجم اسفند ماه سال 1281 شمسی از پدر و مادری تفرشی، در تهران پا به عرصه وجود گذاشت. پس از سپری نمودن چهار سال از دوران کودکی در تهران، به دلیل شغل پدر به همراه خانواده عازم لبنان گردید. در هفت سالگی، تحصیلات ابتدایی خود را در بیروت با تنگ دستی و مرارت های دور از وطن، در مدرسه کشیش های فرانسوی آغاز کرد و هم زمان، تحت آموزش تعلیمات مذهبی و ادبیات فارسی قرار گرفت. استعداد شگفت انگیز و پشتکار فراوان، باعث شد که بعدها حافظ کل قرآن کریم و دیوان حافظ گشته، و بر بوستان گلستان سعدی، شاهنامه فردوسی، مثنوی معنوی اشراف کامل داشته باشد.


کارنامه درخشان علمی

شروع تحصیلات متوسطه پروفسور حسابی، مصادف با آغاز جنگ جهانی اول و تعطیلی مدارس فرانسوی زبان بیروت بود. از این رو، پس از دو سال تحصیل در منزل، برای ادامه به کالج آمریکایی بیروت رفته و در هفده سالگی لیسانس ادبیات، در نوزده سالگی لیسانس بیولوژی و پس از آن مدرک مهندسی راه و ساختمان را گرفت. استاد هم چنین در رشته های پزشکی، ریاضیات و ستاره شناسی به تحصیلات آکادمیک پرداخت. در سال 1924 به مدرسه عالی برق پاریس وارد و در سال 1925 از آن جا فارغ التحصیل شد. سپس به دلیل وجود روحیه علمی، به تحصیل وتحقیق در دانشگاه سوربُن، در رشته فیزیک پرداخته و در سال 1927 در 25 سالگی دانشنامه دکترای فیزیک خود را، با ارائه رساله ای تحت عنوان «حساسیت سلول های فتو الکتریکی» با درجه عالی دریافت کرد.


تحقیقات علمی

در زمینه تحقیق علمی، تاکنون 23 مقاله، رساله و کتاب از پروفسور حسابی چاپ شده است که در برگیرنده زمینه های گوناگون علمی است. از شمار این تحقیقات «تئوری بی نهایت بودن ذرات» است که به همین مناسبت، بزرگ ترین نشان علمی فرانسه به ایشان اهدا گردید. از تحقیقات دیگر پروفسور حسابی می توان به تحقیق درباره انواع ذرات، ارتعاش هسته مغناطیسی و لیزرها، هم چنین غور و جست و جو در زبان و ادبیات ایران، از جمله گلستان سعدی، دیوان بابا طاهر، شاهنامه فردوسی و... اشاره کرد.


خاطره ای از فرزند استاد

مهندس ایرج حسابی، فرزند پروفسور حسابی، در بیان خاطراتش از استاد چنین می گوید: در گذشته، اغلب دانشجویان دانشکده فنی دانشگاه تهران از فرزندان وکیلان بودند. آن ها به پروفسور حسابی ایراد می گرفتند که با این وضعیت خوب اجتماعی و مالی، نباید در کارگاه دانشکده پشت ماشین تراش بایستند یا اره و سوهان بکشند، ولی پروفسور همواره بر آموزش های عملی تأکید می کرد و می گفت: «تا کسی نتواند خوب اره کند و زمین را بیل بزند، نمی تواند مهندس خوب و موفقی شود». به همین دلیل شاگردان استاد، مهندسان واقعی بار می آمدند و همین ها بودند که پس از پیروزی انقلاب اسلامی و فرار متخصصان خارجی، توانستند صنایع کشور را به دست بگیرند و با موفقیت اداره کنند.


حفظ و گسترش زبان فارسی

عشق و علاقه پروفسور حسابی به زبان و ادبیات فارسی، مثال زدنی بود و آن را عامل سربلندی فرهنگ ایرانی می دانست. همین امر باعث شده بود استاد در مقام یافتن واژه های اصیل فارسی به جای کلمات و اصطلاحات فنی بیگانه برآید. او در این راه تلاش های ارزنده ای به عمل آورد که نتیجه آن، رایج شدن بسیاری از واژه ها و اصطلاحات علمی فارسی، در مراکز علمی و فنی است. ریشه یابی لغت ها نیز از نظر استاد اهمیت زیادی داشت و همواره بر ضرورت این کار تأکید می نمود. استاد به زبان های بیگانه از جمله فرانسوی، انگلیسی، آلمانی و عربی تسلط کامل داشت و در مطالعات و مکالمات، این زبان ها را به کار می گرفت. وی هم چنین به زبان های سانسکریت، لاتین، پشتو، اوستایی، ترکی و ایتالیایی اشراف داشت و آن را در تحقیقات علمی خود، به ویژه در امر واژه گزینی زبان فارسی به کار می برد.


اخلاق و عادات استاد

پروفسور حسابی مردی خوشرو، فروتن و با وقار بود. کم سخن می گفت و بسیار می اندیشید. قناعت و صرفه جویی، از ویژگی های اخلاقی ایشان بود و هر چه در اختیارشان قرار می گرفت، به عنوان نعمتی الاهی در نظر می گرفت و از آن کمال استفاده را می برد. هیچ گاه از تحصیل علم غافل نشد و در طول 38 سال پایانی عمر، شبی یک ساعت به فراگیری زبان آلمانی می پرداخت. گوش دادن به اخبارهای داخلی و خارجی، باغبانی، آهنگری، نجاری و ابداعات علمی و صنعتی، از سرگرمی های ایشان بود. به همسر و فرزندان خود عشق می ورزید، به آنان احترام می گذاشت و با وجود مشغله بسیار، همواره می کوشید از هر فرصتی برای تبادل نظر و هم نشینی با آنان استفاده کند.


ایمان و اعتقادات مذهبی

اعتقادات مذهبی پروفسور حسابی، ریشه ای عمیق داشت. او در دوران کودکی، حافظ کل قرآن کریم شد و در مباحث، همواره به آیات قرآن و روایات به عنوان شواهد و دلایل محکم استناد می کرد. استاد اعتقاد داشت که طبیعت، تحت آهنگ موزون و عرفانی خود در حال نیایش است و می گفت: «شاید بیست شاگرد ممتاز درس بخوانند و فارغ التحصیل شوند، ولی کسی که دید و نظر جدیدی دارد، بایستی تقوا نیز داشته باشد؛ چنین افرادی نسبت به دیگران برتری دارند». دکتر حسابی حتی به هنگام انتخاب همسر، با وجود پیشنهادهای بسیار از سوی خانواده های سرشناس و به اصطلاح متّجدد آن روز، دختری از خانواده روحانی برگزید. او فرزندان خود را از کودکی به فراگیری و انجام فرایض دینی ملزم ساخته، آنان را به تلاوت آیات با لهجه صحیح عربی و درک کامل معانی تشویق می کرد.


مرد اول علمی جهان

در پی تلاش بی وقفه پروفسور حسابی در زمینه های گوناگون علمی و فرهنگی، در سال 1350 به عنوان استاد ممتاز دانشگاه تهران ملقب شد و در سال 1366 در کنگره «شصت سال فیزیک ایران» که به مناسبت بزرگداشت او بر پا شده بود، از خدمات علمی ایشان به عنوان «پدر فیزیک ایران» قدردانی به عمل آمد. نیز پروفسور حسابی، در سال 1990 به عنوان «مرد اول علمی جهان» برگزیده شد.


کتابخانه شخصی پروفسور حسابی

کتابخانه پروفسور حسابی، شامل 27 هزار و 400 جلد کتاب در زمینه های گوناگون ادبی، پزشکی، ریاضی، زیست شناسی، ستاره شناسی،فلسفی، فیزیکی، مذهبی و مهندسی در انواع مهندسی الکترونیک، برق، راه و ساختمان، شیمی و مکانیک است. هم چنین چندین دائرة المعارف مانند لاروس، بریتانیکا، بورداس و اَمریکانا و کتاب هایی در مورد مجسمه ها، نقاشی ها و موزه های معروف جهان نیز در آن یافت می شود. استاد با روزنامه ها و مجلات معتبری مانند نیوزویک، اِشپیگل، لوبوان، ساینتیفیک امریکان، فیزیکس نودی، فیزیکس وُرد، مجله مرکز علمی بِرن سوئیس، آکادمی علوم آمریکا و آکادمی علوم نیویورک مشترک بودند.


لزوم رسیدن به خودکفایی از نظر استاد

پروفسور حسابی می کوشید وسایل آزمایشگاه های دانشکده های علوم و فنی را از کهنه فروشی های مناطقی مانند دروازه قزوین بخرد و با مهیا کردن آن ها، آزمایشگاه مورد نیاز را بسازد. وقتی دستگاه جدیدی وارد می شد، ایشان ابتدا چند ماهی راهنمای آن را به دقت می خواند و پس از آگاهی کامل از جزئیات آن ها، دستگاه های مزبور را به کار می انداخت که همین امر، دستگاه ها را سالیان سال قابل استفاده می کرد. پروفسور حسابی، استقلال واقعی را رسیدن به «خودکفایی» می دانست و خود در این راه به رغم کهولت سن، تلاش بسیاری داشت و برای کشاورزی و دامپروری، اولویت خاصی قایل بود. ایشان گاه برای ساخت برخی قطعات صنعتی، ماه ها کار می کرد تا قطعه مورد نظرش را بسازد و کشور را از واردات آن بی نیاز کند.


تعدادی از تألیفات استاد

از پروفسور حسابی، کتاب های متعددی در دانش های گوناگون به چاپ رسیده که نام تعدادی از آن ها چنین است:


قانون تأسیس دانشگاه تهران، 1312؛ فیزیک دوره اول و دوم دبیرستان، 1318؛ نام های ایرانی، 1319؛ فیزیک حالت جامد به زبان های انگلیسی و فرانسه، 1348 و به زبان فارسی، 1358؛ واژه نامه تخصصی فیزیک، 1340 تا 1369؛ فرهنگ حسابی، تهران 1370؛ مقاله «وجود ذره باردار با جرمی بزرگ تر از الکترون»؛ مقاله «یادواره پروفسور انیشتین» به مناسبت درگذشت این فیزیکدان برجسته در دانشگاه تهران.


دستاوردها و خدمات پروفسور حسابی

فهرستی مجمل از خدمات و مشاغل علمی و فرهنگی پروفسور حسابی که شایان توجه است عبات اند از:


اولین نقشه برداری از راه ساحلی سراسری بندرهای خلیج فارس؛ ساخت اولین رادیو در ایران؛ اولین رئیس هیات مدیره و مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران؛ بنیان گذاری مؤسسه ژئوفیزیک؛ تأسیس سازمان انرژی اتمی؛ ایجاد اولین ایستگاه هواشناسی؛ تعیین ساعت ایران؛ و نصب و راه اندازی اولین دستگاه رادیولوژی در ایران. تمامی این خدمات، تنها نمایانگر گوشه ها و روزنه هایی از خدمات پروفسور محمود حسابی به کشور ایران است.


وفات

سرانجام پروفسور سید محمود حسابی، پدر فیزیک ایران، با وجود خدمات بسیار، پس از نود سال عمر پر بار و کسب افتخارات گوناگون برای کشور و ارائه علوم مختلف در پیشبرد دانش جهانی، در دوازدهم شهریور ماه سال 1371 در بیمارستان دانشگاه «ژنو» و به هنگام معالجه قلبی، بدرود حیات گفت. مقبره استاد بنا به خواست ایشان، در زادگاه خانوادگی اش، شهر تفرش قرار دارد. یادش گرامی و راهش پر رهرو باد.

  • ۹۷/۰۶/۱۱

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

برگشت به بالا